Gescheurd zeil, touw in schroef en stuurloos

  • Bericht auteur:

Hoeveel pech kun je hebben op één zeildag? Dat hebben de 3 opvarenden van een zeilboot uit Blankenberge gisteren, maandag, maar al te goed ondervonden. De schippers varen rond 09.57 uur zo’n 12 kilometer uit de kust bij het windmolenpark als een touw in de schroef komt en het zeil scheurt. Daar blijft het echter niet bij. Het touw komt ook klem te zitten tussen het roerblad en de boot, waardoor de boot compleet stuurloos is en op drift raakt. Er zit niets anders op dan de hulp in te roepen van de VBZR. De weersomstandigheden zijn ook niet al te best, windkracht 5 tot 6 NW.

Onmiddellijk na de melding varen de redders uit. Time to go is zo’n 25 minuten bij een vaarsnelheid van 25 knopen. Hoe verder de mannen op zee komen neemt de wind en de golfslag toe, maar ze zijn wat gewend en kunnen dit makkelijk aan.

Ter plaatse gekomen stapt een redder aan boord van de 12 meter lange zeilboot en wordt er een sleeptrosverbinding gemaakt. Men probeert ook het roer in de rechte vaarstand te krijgen, maar dat lukt jammer genoeg met geen mogelijkheid. Het roerblad blijft over bankboord staan. De zeilboot zal dus het reddingsschip tijdens de sleep niet in rechte lijn volgen. Als een soort krab laat de zeilboot zich slepen. Erg vervelend.

De sleeplijn van de reddingsboot wordt tot de maximale lengte van 150 meter uitgerold. De zeilboot danst en springt op grote afstand op de hoge golven achter de reddingsboot aan. Een andere oplossing is er niet. De sleeplijn zwiept van links naar rechts, omdat de boot te ‘eigenwijs’ is om te volgen. Om 13.11 uur zijn de redders met de zeilboot bij de haveningang van Blankenberge. Even later kan de boot veilig op de ligplaats worden afgemeerd. Een vervelende sleep voor de opvarenden van de zeilboot, maar ze zijn blij dat ze weer veilig in Blankenberge zijn aangekomen door inzet van de VBZR. Om 13.50 uur einde inzet.