De VBZR - Reddingsboten

Heroz

Reddingsboot IIII

De nieuwe reddingsboot van de vereniging sinds 2024.

Een deskundige werkgroep binnen de VBZR heeft samen met scheepswerf Habbeké in Hoorn (Nederland) een type reddingsboot ontwikkeld dat maximaal aan de huidige eisen van het reddings- en hulpwerk kan voldoen. Onze eigen medewerkers pasten hiervoor hun grote ervaring in redding en hulp op zee toe. Ook hun ruime kennis van technische zaken draagt bij aan een reddingsboot die de vele verschillende uitdagingen aankan.

Verworven door: Port of Antwerp-Bruges, Artes Group,
talrijke sponsors, eigen middelen en
natuurlijk onze trouwe steunende leden.

Technische specificaties

Lengte: 13,85m
Breedte: 4,5m
Gewicht: 14 ton
Opbouw: Rigid inflatable boat met aluminium romp
Motoren: MAN 2 x 850 pk
Snelheid: 40+ knopen

Sterken Dries

Reddingsboot II

Naar eigen ontwerp aan de voorkeur en noden van reddingswerk aangepast zorgen de krachtige motoren, gesloten stuurhuis en het grote achterdek voor het nodige comfort en ergonomie, ook tijdens de moeilijkste interventies. Deze reddingsboot is niet zelfoprichtend en daardoor minder geschikt voor acties bij stormweer. De veiligheid van de redders primeert uiteraard altijd.

Verworven met de steun van de Vlaamse Regering,
in het kader van het Kustactieplan 2000-2004 van de
Vlaamse minister van Toerisme, van verschillende
bedrijven, organisaties, eigen middelen en natuurlijk onze trouwe steunende leden.

Technische specificaties

Lengte: 13,6m
Breedte: 4,5m
Gewicht: 12 ton
Opbouw: Rigid inflatable boat met aluminium romp
Motoren: CAT 2 x 460Pk
Snelheid: 37 knopen

Rescue Lions

Reddingsboot I

De Rescue Lions wordt voornamelijk ingezet tijdens interventies waarbij de kleine afmetingen, uiterste wendbaarheid en lage vrijboord een troef zijn. Denk daarbij aan incidenten in een haven, zoekacties dicht bij het strand tussen de strandhoofden, evacuatie van slachtoffers op moeilijk te bereiken plaatsen …

Verworven dankzij de financiële steun van Lions Club Blankenberge, verschillende
bedrijven en organisaties, eigen middelen en natuurlijk onze trouwe steunende leden.

Technische specificaties

Lengte: 7,7m
Breedte: 2,8m
Gewicht: 3 ton
Opbouw: Rigid inflatable boat met polyester romp
Motor: Yanmar 300pk
Snelheid: 35 knopen

Straffe Hendrik

Reddingsboot III

De Straffe Hendrik werd door de VBZR in 2011 in dienst genomen na een ‘carrière’ van twintig jaar als KNRM-reddingsboot “Prinses Margriet” in Stellendam. Dankzij de broederlijke steun van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en een volledige aanpassing en opknapbeurt was hij klaar voor een tweede leven. De Straffe Hendrik wordt ingezet in de slechtste weersomstandigheden. Het zelfoprichtend vermogen en de robuustheid bieden de bemanning de nodige bescherming.

Verworven met de steun van de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij), financiële steun van brouwerij De Halve Maan, eigen middelen en natuurlijk onze trouwe steunende leden.

Technische specificaties

Lengte: 14,9m
Breedte: 5,6m
Gewicht: 15 ton
Opbouw: Rigid inflatable boat met aluminium romp
Motoren: 2x MAN 680 pk
Snelheid: 32 knopen