Na probleem 1 komt ook probleem 2

  • Bericht auteur:

Vrijdagmorgen, 1 november 2024 hebben twee schippers van een motorboot uit Blankenberge de plannen om ieder met zijn eigen boot vandaag naar Frankrijk te varen.

Altijd gezellig om zo’n tocht samen te doen, maar dan het liefst natuurlijk zonder problemen en dat is nu juist wat ze te wachten staat. Voor Bredene krijgt de schipper van motorboot 1 al problemen met de motor. De motor houdt het voor gezien.

Op zo’n moment ben je natuurlijk blij als een tweede boot in de buurt is. De schippers overleggen met elkaar en besluiten dat boot 1 door boot 2 gesleept gaat worden. Handig, want dan heb je de reddingsdienst niet nodig en los je het probleem samen op. Was dat maar waar. Bij de voorbereidende werkzaamheden voor de sleep krijgt de schipper van boot 2 de sleeptros in de schroef. Nu is ook boot 2 uitgeschakeld.

Via de Kustwacht wordt de hulp van de VBZR ingeroepen. Als die ter plaatse komt wordt eerst op boot 2 een redder overgezet. De schipper begint ook wat last te krijgen van zeeziekte. Boot 1 zal een sleep terug naar de haven van Blankenberge worden, maar eerst gaat alle aandacht naar boot 2. Een van de redders gaat het water in en slaagt erin de sleeptros uit de schroef te verwijderen. Knap staaltje vakmanschap (‘redderschap’). De motor kan gestart worden en bij een korte testvaart blijkt alles weer goed te functioneren. Hierna komt de sleep van boot 1 aan de beurt. Om 13.00 uur is het einde inzet.