Het begon gisteravond, vrijdag 5 april, al met de eerste melding. Om 21.31 uur worden de redders van de VBZR met spoed opgeroepen om naar de haveningang van Zeebrugge te gaan. Daar is de zeilboot Ina uit Nieuwpoort vast gelopen op een zandplaat en er is een grote gastanker onderweg om de haven in te varen. Het zeilschip moet met spoed daar weg. Als de redders de haven van Blankenberge even later verlaten komt het bericht binnen dat de Ina op eigen kracht heeft weten los te komen. De mannen kunnen weer naar huis, maar van echte nachtrust blijkt geen sprake.
Om 02.51 uur komt een dringende oproep van de werkboot Oostende 1. De sleepboot hoort bij de baggerdienst die in de haven van Blankenberge weer aan het werk is. Er is kennelijk een probleem, want er zit een tros in de schroef. De schroefaandrijving zit daardoor vast. De werkboot ligt dicht bij het strand en was bezig de baggerbuis dieper naar zee te verleggen. De bemanning van de werkboot kreeg ongelukkigerwijs de tros van de verankering van de baggerbuis in de schroef. De redders slagen er met de bemanning van de werkboot in de lijn door te snijden. Even later slepen ze de werkboot naar de haven van Blankenberge waar de boot wordt afgemeerd bij North Sea Boating.
Vervolgens gaan de redders terug naar het Vismijntje om daar de duikspullen op te halen en zich klaar te maken. Ze varen met de Rescue Lions terug naar de werkboot. De duiker gaat te water en ziet in het pikke donker kans de tros in de schroef los te snijden. Ook dit is weer opgelost en de werkboot kan weer worden ingezet. Gelukkig maar want door de hevige stormen van de afgelopen periode is er enorm veel zand de haven van Blankenberge in gestroomd. Het is 05.00 uur als de redders de voordeur van het Vismijntje op slot draaien en op weg gaan naar huis om dit keer in bed te duiken in plaats van in het koude zeewater. Maar wat blijkt? Niet voor lang.
Om 07.59 uur komt een volgende interventie oproep binnen. Het is de schipper van de Ina, die dit keer met motorpech achter zijn anker ligt in de haven van Zeebrugge ter hoogte van de LNG terminal. Het warme bed wordt weer verwisseld voor het reddingpak en de mannen vertrekken om 08.14 uur uit de haven van Blankenberge. Om 08.35 uur zijn ze ter plaatse en slepen de Ina naar een plek in de haven van Zeebrugge waar de boot wordt afgemeerd. Om 09.50 uur is het weer einde actie van een zware nacht met intensieve inzet.
Redders zijn kan betekenen dat er korte nachten tussen kunnen zitten, maar de voldoening om mensen te helpen maakt alles weer goed. Redders zijn doe je vanuit je hart, want anders kun je geen vrijwilliger zijn en dat 24 op 7.