De VBZR presenteert de nieuwste reddingsboot

De Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst presenteert de nieuwste reddingsboot ‘Heroz’.

Groeiende “Hulp En Redding Op Zee” vanuit Blankenberge

De Vrijwillige Blankenbergse ZeeReddingsdienst vzw

In 1983 bouwden enkele vrijwilligers van een lokale jachtclub een hulpboot om vastgelopen scheepjes in de havengeul van Blankenberge vlot te trekken. Met staalplaten en een automotor kwam de eerste reddingsboot van de VBZR tot stand: de “Roesschaert”. Wat klein begon is ondertussen uitgegroeid tot een zeereddingsdienst die een volwaardige SAR-partner is voor reddingswerk op zee. De VBZR wordt nog steeds gerund door uitsluitend niet-betaalde vrijwilligers die dag en nacht klaarstaan om hulp te bieden bij noodgevallen op zee. 

Ervaring en deskundigheid doen groeien

In vier decennia deed de VBZR ruime ervaring op in het reddingswerk op zee, door middel van opleidingen en meer dan 5500 interventies. In deze periode werden duizenden mensen op zee uit benarde of levensbedreigende situaties geholpen. Veel schepen werden gevrijwaard van zinken. De VBZR trad op als hulp bij het zoeken naar overlevenden in de Herald of Free Enterprise en was “On Scene Coördinator” bij het ongeval van de Flinterstar en de Al Oraiq. De jarenlange ervaring in combinatie met de technische deskundigheid van de vrijwilligers én een strikt en spaarzaam financieel beleid, leidden tot het ontwerpen en bouwen van een nieuwe reddingsboot. 

Planning en bouw

De nieuwe reddingsboot is een eigen ontwerp. ‘One of a kind’, en het product van samenwerking tussen de scheepswerf Habbeké in Hoorn NL en de deskundigen van de VBZR. De ‘Heroz’ komt in hoge mate tegemoet aan de eisen die het reddingswerk specifiek aan de Belgische kust stelt. Samen met de andere boten ‘Sterken Dries’ en ‘Rescue Lions’ vervolledigt de ‘Heroz’ de VBZR- vloot voor “Search And Rescue” (SAR) op zee.

Berekend risico

Toen in 2020 met de bouw werd gestart, waren nog niet alle fondsen verzameld om het totale kostenplaatje te dragen. “Gedurende de bouw van het schip werd actief naar sponsors gezocht en deze hebben we ook gevonden. We stonden zelf in voor het grootste deel van de kostprijs. Dankzij de steun van de sponsors kon het schip helemaal naar onze wens worden afgewerkt.” 

Technische gegevens

Type: Rigid Inflatable Boat (RIB) met aluminium romp. 
Snelheid: 40+ knopen. 
Lengte: 13,81m. Breedte: 4,5m. Gewicht: 14 ton.
Motoren: MAN i6-850
Voortstuwing: Kamewa waterjets. 

Scheepsdoop

De scheepsdoop van de ‘Heroz’ op zaterdag 27 april markeerde een viering van samenwerking en vooruitgang. Vertegenwoordigers van de overheid, sponsors, partners, nauwe contacten en VBZR-vrijwilligers waren aanwezig om dit historische moment te vieren.

De peter: Rob Smeets,  COO Port of Antwerp -Bruges, hoofdsponsor

De meter: Anne Martens, arrondissementscommissaris bij gouverneur West-vlaanderen